Ik probeer elk jaar een nieuwe "One Year Challenge" aan te gaan. Mijn eerste challenge was om na 35 jaar te leren blindtypen en dat ook nog eens op behoorlijke snelheid. Dat is gelukt. Na 1 jaar typte ik met 77 WPM. Dat heeft me zo gemotiveerd dat ik vanaf nu elk jaar iets nieuws wil leren. Mijn vorderingen hou ik bij op deze website en mijn YouTube kanaal. Die houden me scherp en gemotiveerd.

Niki Lauda | 1949-2019

Uiteindelijk heeft Niki Lauda alsnog voortijdig de dood gevonden door de verwondigen die hij opliep tijdens zijn verschrikkelijke ongeluk op de Nurnburgring tijdens de Grand Prix Formule 1 in 1976.

Doordat zijn longen onder andere beschadigt waren en een deel van zijn gezicht en lichaam verbrand heeft Niki Lauda al eerdere niertransplantaties gehad en vorig jaar een longtransplantatie. Helaas heeft dit niet geholpen en heeft hij maar 70 jaar mogen worden.

De man had karakter met een hoofdletter K. En dat heeft hem o.a. geholpen om 42 dagen na zijn zware ongeluk alweer te verschijnen in nota bene de GP F1 van Italië. Enzo Ferrari, de oprichter en baas van Ferrari, ook een karakter had Lauda al opgegeven en had al een nieuwe coureur geregeld. Maar Lauda wilde in Italië alweer rijden. En met zoveel enthousiaste tifosi kon Ferrari niet anders dan Lauda zijn zin geven. Lauda had de eerste training grote angsten die hij moest overwinnen en was te angstig om gas te geven en elke keer als zijn auto ging glijden raakte hij in lichte paniek. Maar hij zette zich eroverheen en met een bebloed gezicht werd hij tijdens de race 4e, wat echt een van de comeback's van de laatste 100 jaar is.

Uiteindelijk werden Ferrari en Lauda dat jaar geen kampioen door de 2 wedstrijden die Lauda niet kon finishen vanwege zijn ongeluk. De afsluitende race in Japan werd uren uitgesteld vanwege de enorme regen. Maar vanwege TV verplichtingen werd de GP van Japan uiteindelijk wel gestart. Lauda, maar ook andere rijders vonden het eigenlijk te gevaarlijk maar James Hunt in zijn McLaren wilde wel graag starten. Die had nog een paar punten nodig om kampioen te worden. Lauda staakte na 2 ronden de race omdat hij het onverantwoord vond. Een erg moedig besluit.

Het jaar daarna werd Lauda wel weer kampioen met Ferrari en nam daarna, als eerste en enige coureur ooit, afscheid van Ferrari. Enzo Ferrari was daar erg verbolgen over maar het tekend de man Lauda.

Uiteindelijk na 2 jaar Brabham nam Lauda afscheid van de Formule één om een luchtvaartmaatschappij op te zetten. LaudaAir. Een prestatie van formaat. Jaren later, om diverse redenen, kwam Lauda terug naar de Formule 1  waarna hij nogmaals kampioen werd in 1984 met McLaren.

In 1985 won Lauda zijn laatste race tijdens de Grand Prix van Nederland op het circuit van Zandvoort. Dat was tevens de laatste Grand Prix op Zandvoort. Ik mocht daar toen aanwezig zijn en heb Lauda daar dus zien winnen. En ben dan ook erg blij dat de Grand Prix van Nederland vanaf volgend jaar weer terug is op Zandvoort.

Niki Lauda bleef tot aan zijn dood in diverse functies actief in de Formule 1.

Dit is maar een heel summiere samenvatting want over de man kan je, en zijn vele, boeken vol geschreven. Ik heb heel lang geleden zijn boek gelezen "Mijn carrière bij Ferrari" en dat geeft een mooi beeld van de Formule 1 maar ook inzichten van hoe het er toen aan toe ging bij Ferrari. Een aanrader om ook eens te gaan lezen.

Ik heb geen helden, maar Niki Lauda is een held

Niki, rest in peace.

Niki Lauda over Max Verstappen na zijn 1e GP overwinning

Max Verstappen was net door de teambaas van Red Bull overgezet van Toro Rosso naar Red Bull en woon gelijk zijn eerste race met Red Bull op weergaloze wijze.

Interview with Graham Bensinger

Dit zeer uitgebreide interview geeft een mooi inzicht in zijn leven en het karakter van de Niki Lauda.